Każda firma, niezależnie od branży i rozmiaru, powinna posiadać logo. Logo jest niezwykle ważnym elementem tożsamości marki i elementem komunikacji pomiędzy nią, a jej potencjalnymi klientami, jednak jak stworzyć logo, które uważać można za udane?
Dobre logo – funkcje i założenia
Logo jest często jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów danej firmy, a w razie braku jego posiadania ciężko jest jej przebić się do szerszej świadomości społecznej. Logo jest też elementem, który może pełnić funkcję perswazyjną, który stać się może bliski klientom danej firmy i zapaść może też w świadomość tych osób, które nimi nie są, lecz kiedyś mogą się dzięki niemu nimi stać, jeżeli utkwi im ono w pamięci.
Z powyższego powodu logo powinno być przede wszystkim proste. Idealne logo to takie, które każdy, kto je widział, potrafiłby narysować z pamięci lub je zwizualizować. Do tego powinno być ono harmonijne, powinno się w nim zastosować ściśle określone zasady kompozycji, a bardzo mile widziana jest także symetria i określone proporcje, gdyż ludzki mózg postrzega uporządkowaną, harmonijną kompozycję za przyjemną, budzącą miłe skojarzenia. Chaotyczne logo może też być często odbierane przez potencjalnych klientów za oznakę tego, że taka jest też sama firma.
Charakter logo, a charakterystyka firmy
Zastanawiając się nad tym, jak stworzyć logo, powinno się też wziąć pod uwagę rodzaj działalności danej firmy jej charakter. Chociaż logo niekoniecznie musi bezpośrednio kojarzyć się z profilem działalności, może ją oddawać między innymi poprzez kształt i kolor.
Prowadząc na przykład klub fitness, powinno pomyśleć się o logo, które skonstruowane byłoby w taki sposób, by widoczna była w nim dynamika, by prężyło się ono tak, jakby zaraz miało skoczyć, czy zrobić salto, za to logo szkoły tańca powinno charakteryzować się żywymi, ognistymi kolorami, chociaż zależy to też od rodzaju tańca.
Podobne przykłady można mnożyć, lecz najważniejsze jest, by przed skonstruowaniem logo zastanowić się, nad charakterem własnej firmy. Należy też pamiętać, że tworzy się je nie pod siebie, a pod swoich potencjalnych klientów, dlatego też powinno zorientować się, w jakiej stylistyce gustuje grupa docelowa danego biznesu i jakie obowiązują wśród jej członków trendy. Aby to ustalić, często przeprowadza się dokładne badania marketingowe, co warto zrobić, gdyż logo często towarzyszy danemu biznesowi przez dekady, a jego zmiana, nawet na takie bardziej udane, może mieć wysoce negatywny wpływ na wyniki sprzedaży.
Sprawdź też inny przydatny artykuł powiązany z tym tematem: Antyplagiat – Ile procent dyskwalifikuje naszą prace?