content-manager.pl

Biznes IT Marketing Finanse

M-commerce
Lifestyle

M-commerce – jak często dokonujemy zakupów przez smartfona?

M-commerce jest z całą pewnością przyszłością handlu w internecie. Właściciele sklepów internetowych dostrzegają ten potencjał i dbają o to, aby ich strony miały charakter responsywny – dostosowały się do ekranów urządzeń mobilnych. Jak często Polacy dokonują zakupów online przez smartfony? Jakie metody płatności mobilnych wybierają?

M-commerce – ważny element branży e-commerce

M-commerce to jeden z segmentów rynku e-commerce. W tym przypadku zakupy przez internet są realizowane przy pomocy urządzeń mobilnych, najczęściej smartfonów, rzadziej tabletów. Telefony komórkowe są wyposażone w coraz lepsze ekrany umożliwiające wygodne przeglądanie oferty sklepów internetowych. Przy ich pomocy klienci dokonując zakupów w nieoczywistych dotychczas sytuacjach, na przykład w trakcie drogi do pracy lub powrotu do domu, gdy nie mają na podorędziu komputera. Ważnym filarem rynku m-commerce są płatności mobilne, bez których zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych byłyby mocno utrudnione.

Coraz więcej zakupów dokonywanych przez smartfona

Jak wynika z raportu E-commerce w Polsce 2020 przygotowanego przez Gemius aktualnie 80% użytkowników dokonuje swoich zakupów przy pomocy laptopa. Jednak obok komputerów stale rośnie znaczenie smartfonów – 69% internautów dokonało w ten sposób przynajmniej jednej transakcji. Prawdopodobnie przyszłość należy właśnie do m-commerce, ponieważ trend ten jest najmocniejszy w najmłodszej grupie wiekowej. Wśród internautów pomiędzy 15 a 24 rokiem życia aż 92% badanych zdecydowało się na zakupy przy pomocy smartfona.

Płatności dokonywane przy pomocy smartfona

Rosnącą rolę smartfonów w internetowych zakupach można również dostrzec analizując preferowane przez Polaków metody płatności. Wystarczy spojrzeć na raport Polskie e-commerce 2020, udostępniony przez Przelewy24 – jednego z najważniejszych operatorów płatności. Już teraz najczęściej wybieraną, bo preferowaną przez 30% konsumentów metodą płatności jest BLIK, czyli wygodne transakcje wykonywane przy pomocy smartfona. Tą metodą można nie tylko zapłacić za zakupy, ale także w sklepie stacjonarnym wyposażonym w odpowiedni terminal. Poza tym, BLIK pozwala na wpłacanie i wypłacanie pieniędzy z bankomatu oraz wykonywanie szybkich przelewów na numer telefonu, bez znajomości numeru rachunku odbiorcy. Użytkownicy w ten sposób przyzwyczaili się do kupowania przy pomocy smartfona, więc chętniej odwiedzają tym samym również responsywne sklepy internetowe.

Kolejne miejsca w rankingu zajęły szybkie przelewy z wynikiem 27% oraz płatności kartą – 21%. Wciąż 9% użytkowników stawiało przede wszystkim na tradycyjne przelewy, natomiast 6% wybierało przesyłkę za pobraniem, a więc płatność u kuriera – w formie gotówki lub transakcji kartą płatniczą. Kolejne miejsca zajęły portfele elektroniczne oraz płatności odroczone z dość symbolicznym udziałem.

Jakie czynniki decydują o sukcesie BLIK? Oto również zapytano respondentów. Aż 78% spośród nich wskazało na szybkość transakcji. 58% zwróciło natomiast uwagę na łatwość obsługi tej metody płatności. W obu przypadkach płatności przy pomocy smartfona zajęły pierwsze miejsce wyprzedzając szybkie przelewy i płatności kartą.

Więcej ciekawych informacji na temat rynku e-commerce, a przede wszystkim nowoczesnych płatności mobilnych można znaleźć na stronie operatora: https://www.przelewy24.pl/.