Pozycjonowanie to proces, którego celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w naturalnych, bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. Prace skupią się na optymalizacji strony, linkbuildingu oraz treści. To właśnie w tej ostatniej kwestii napotkać można na wiele problemów. Jednym z nich jest duplicate content. Jakie narzędzia pomogą go wykryć?
Czym jest duplicate content?
Duplicate content może być nazywany także powieleniem treści. Oznacza to, że te same teksty zostały opublikowane na dwóch różnych stronach. Nie zawsze jest to plagiat, ponieważ tego typu sytuacja może mieć miejsce także w obrębie tej samej strony. Co to jest duplicate content szczegółowo wyjaśnia pozycjonowanie.blog, skupiono się tam na dokładnym wyjaśnieniu wewnętrznego i zewnętrznego oraz przekazano inne praktyczne wiadomości związane z tym tematem.
Skąd jednak bierze się duplicate content? Jakie są jego przyczyny? Wyróżnić można kilka, a wśród nich głównie:
- publikowanie tej samej treści na różnych podstronach, w obrębie tej samej witryny,
- kilka adresów URL prowadzących do tej samej strony,
- udostępnienie wersji do druku danego tekstu, który umieszczony jest pod innym adresem URL,
- kradzież treści z innej strony, czyli plagiat,
- cytowanie dużych fragmentów tekstu, bez używania oznaczenia w kodzie strony,
- powielanie tych samych tekstów na różnych platformach sprzedażowych,
- tworzenie treści synonimizowanych za pomocą narzędzia do automatycznego generowania tekstów (praktyka ta uważana jest za black hat SEO i niedopuszczalna jest w pozycjonowaniu),
- publikowanie tej samej treści partnera na różnych stronach.
Jak sprawdzić duplicate content na stronie?
Zweryfikowanie, czy na stronie znajduje się duplicate content pozwoli na szybkie wyeliminowywanie tego problemu oraz unikniecie konsekwencji, które może przynieść. Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie tego. Za najprostsze oraz najłatwiej dostępne narzędzie uważa się wyszukiwarkę Google. W celu zweryfikowania powielonych treści należy w pasku wyszukiwania wkleić dłuższy fragment tekstu umieszczony w cudzysłowie, by odnaleźć dokładnie ten sam tekst w sieci. Boldowaniem wyróżnione są pokrywające się części. Google pozwala także na włączenie specjalnego alertu, który alarmuje, gdy w sieci pojawią się nowe treści podobne do zadanych przez użytkownika.
Do wykrywania duplicate content można wykorzystać także:
- copyscape.pl,
- plagiarisma.net,
- Copywritely,
- SEO REVIEW TOOLS,
- moduł programu dla specjalistów SEO – Screaming Frog,
- Siteliner.com, który bardzo dobrze sprawdzi się do zweryfikowania wewnętrznie zduplikowanych treści.
Jakie zagrożenia dla pozycjonowania niesie duplicate content?
Wspominano wcześniej, ze duplicate content niesie za sobą konsekwencje. Jak poważne? Okazuje się, że tzw. ban od Gogole przyznawany jest jedynie w przypadku jawnego plagiatu. Co ważne roboty ostrzegają przed nim, informując, że wykryły na stronie tego typu tekst i konieczna jest jego zmiana. Gdy nie będzie wprowadzona, witryna zostanie usunięta z indeksowania Google. Powielone treści nie są tak dotkliwie karane, jednak wpływają negatywnie na wyświetlanie się pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, ponieważ algorytmom trudno jest ocenić, która strona powinna być umieszczona wyżej.