content-manager.pl

Biznes IT Marketing Finanse

Jak segmentować użytkowników
Biznes

Jak segmentować użytkowników?

Za sprawą automatyzacji marketingu nie musimy wysyłać tych samych wiadomości do całej bazy odbiorców. Możemy natomiast dostosowywać komunikaty do ich konkretnych grup. W tym celu istotne jest odpowiednie segmentowanie użytkowników. Jak to zrobić? Przygotowaliśmy cenne wskazówki!

Segmentacja użytkowników – czym jest?

Posegmentowana baza odbiorców stanowi najcenniejszy zbiór danych wszelkich przedsiębiorstw, niezależnie od profilu ich działalności. Segmentacja użytkowników stanowi jedną z podstawowych funkcji automatyzacji marketingu, ponieważ umożliwia targetowanie komunikatów reklamowych. Personalizacja przekłada się z kolei na skuteczność działań, a tym samym powodzenie realizowanych kampanii reklamowych.

Działania polegają na rozłożeniu grupy odbiorców na segmenty, a następnie na stworzeniu profilowania, czyli podzieleniu użytkowników na grupy z uwzględnieniem ich charakterystycznych cech. W konsekwencji możliwe jest stworzenie komunikatów dostosowanych do potrzeb danej grupy docelowej. Proces ten przekłada się na zwiększenie skuteczności reklamy, ale też na kształtowanie pozytywnego wizerunku produktu w oczach potencjalnych odbiorców.

To ważny element automatyzacji marketingu, który wbrew pozorom wcale nie jest trudny. Przykładowo platforma https://push-ad.com/ daje ogromne możliwości segmentacji bazy klientów – tam grupy docelowe tworzą się wedle pożądanych kryteriów bez konieczności poświęcania czasu na analizy statystyk.

Sposoby segmentacji użytkowników

Wspomniane narzędzie PushAd to sposób na dokonywanie automatycznej segmentacji użytkowników, bazującej między innymi na sitemapie, breadcrumbs, parametrach URL czy manualnej – np. opartej o cookies czy podejmowane przez użytkowników zachowania na stronie.

  • Segmentacja w oparciu o sitemapę – opiera się o umieszczoną na serwerze tzw. sitemapę, czyli plik XML z listą wszystkich podstron serwisu, będący strukturą zawartości. W konsekwencji powstaje automatyczny podział odbiorców na podstawie ich wizyt na konkretnych podstronach.
  • Segmentacja w oparciu o parametry URL – sprawdza się w serwisach, gdzie następuje zaawansowane filtrowanie i sortowanie danych przez internautów (np. zawężają wyniki do interesujących ich produktów bądź usług). Pozwala to na wyodrębnienie każdego z wybranych przez użytkownika warunków i utworzenie z nich segmentów.
  • Segmentacja w oparciu o zewnętrzne źródło danych (CRM) – wymaga połączenia informacji o użytkowniku między stroną www, a bazą danych systemu klasy CRM. Użytkownik „wpada” we wcześniej utworzony segment o określonych warunkach, co umożliwia wyświetlenie dopasowanego pod niego komunikatu.
  • Segmentacja w oparciu o breadcrumbs – to ścieżka menu dodana do standardowej mapy strony, co umożliwia łatwe przenoszenie użytkownika w dowolną lokalizację. Pozwalają ustalić, jaką ścieżkę przebył użytkownik na stronie i w ten sposób przypasowuje go do określonych segmentów.
  • Segmentacja w oparciu o dane z DataLayer – do DataLayer zazwyczaj przekazywane są informacje po dodaniu produktów do koszyka lub wejściu w proces rezerwacji.
  • Segmentacja demograficzna – jest podstawową formą podziału bazy odbiorców, której dopełnieniem są najczęściej inne kryteria segmentacji. Obejmuje wspólne cechy konsumentów, niezależnie od cech oferowanych produktów.
  • Segmentacja behawioralna – odbywa się na podstawie zachowań odbiorców w odniesieniu do produktów. Pozwala identyfikować zwyczaje zakupowe konsumentów i tym samym umożliwia rozeznanie, w jaki sposób potencjalni klienci korzystają z witryny i jakie mają potrzeby.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *