content-manager.pl

Biznes IT Marketing Finanse

Czym jest Customer Acquisition Costs
Biznes

Czym jest Customer Acquisition Costs i jak go obniżyć?

Jeżeli udało Ci się przekonać klienta do zakupu Twojego produktu lub usługi, to już zrobiłeś ważny pierwszy krok. Można uznać go za sukces tylko wtedy, gdy konsument powtórzy tę czynność i przybędzie nowych klientów. Ich pozyskiwanie sporo kosztuje. Dowiedz się, jaki jest prawdziwy koszt tej procedury i jak można go obniżyć.

Czym jest Customer Acquisition Cost?

Customer Acquisition Cost (CAC) to koszt pozyskania nowego klienta. Jest to wskaźnik, który zapewnia wgląd w operacje biznesowe i powinien być przedmiotem zainteresowania każdego przedsiębiorcy.

CAC określa kwotę, którą należy zainwestować, aby pozyskać nowego klienta. Jest to iloraz całego kosztu kampanii marketingowej nastawionej na pozyskanie użytkownika i liczby pozyskanych dzięki niej nowych klientów. W związku z oczekiwanym od nich zyskiem można wtedy zdecydować, czy dalsze inwestowanie ma sens i rzeczywiście przyciągnie więcej zainteresowanych.

Co wchodzi w skład kosztów CAC?

Do kosztów CAC zalicza się nie tylko całą kampanię marketingową, która miała na celu promowanie produktu, usługi lub całego przedsięwzięcia, ale także inne aspekty związane z inwestycją. Należą do nich:

  • środki przeznaczone na materiały reklamowe,
  • wydatki na targi, eventy i spotkania firmowe,
  • koszty SEO i tworzenie contentu,
  • wydatki na sprzęt i oprogramowanie komputerowe,
  • środki przeznaczone na korzystanie z zewnętrznych operatorów np. płatności Dotpay,
  • pensje pracownicze.

Koszty Customer Acquisition Cost należy obliczać w perspektywie długoterminowej, minimum kwartalnej, biorąc pod uwagę tylko tych klientów, którzy rzeczywiście zrealizowali zakup i dokonali płatności.

Jak obniżyć Customer Acquisition Cost?

Śledzenie kosztów CAC to pierwszy krok. Ostatecznym celem oczywiście jest ich cięcie, aby cała procedura była bardziej opłacalna dla firmy.

Co możesz zrobić, aby faktycznie do tego doszło?

  1. Sprawdź prawidłowość obliczeń wskaźnika CAC.
  2. Skoncentruj swoją strategię pozyskiwania klientów na skutecznej strategii marketingowej.
  3. Poznaj swój rynek docelowy (docieranie z reklamą do nieodpowiedniej grupy odbiorców powoduje marnowanie cennych pieniędzy na promowanie przed kimś, kto w rzeczywistości nie jest potencjalnym klientem).
  4. Używaj zautomatyzowanych narzędzi CRM do tworzenia spersonalizowanych kampanii.
  5. Wykorzystaj korzystny cenowo marketing w mediach społecznościowych.
  6. Ustaw programy lojalnościowe i polecające.
  7. Zezwalaj na opinie i recenzje.
  8. Zachęć do współpracy ambasadorów marki.
  9. Zoptymalizuj działanie swojej witryny internetowej (upewnij się, że jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, aby uniknąć awarii podczas transakcji).
  10. Popraw proces sprzedaży, skróć jego cykl i zadbaj o dostęp do różnych metod płatności online (więcej dowiesz się na stronie https://www.dotpay.pl/metody-platnosci).

Pamiętaj, że obniżenie kosztów pozyskania nowego klienta nie następuje z dnia na dzień i warto trzymać się opracowanej strategii przez dłuższy czas. Monitoruj zmiany i sprawdzaj, które parametry przyniosły oczekiwane rezultaty, a które wymagają poprawy.